Наемате чужденци в България? Ето какво трябва да знаете след промените от юли 2025 г.
- Georgieva, Simona
- 18.07
- време за четене: 3 мин.

С оглед на нарастващия недостиг на квалифицирана и неквалифицирана работна ръка в България, все повече компании се обръщат към чуждестранни работници като решение на този проблем. Наред с възможностите обаче, това носи и редица правни предизвикателства. С последните законодателни промени, влезли в сила през юли 2025 г., процедурите по наемане на чужденци станаха още по-структурирани, а санкциите при нарушения – по-сериозни. В тази статия обобщаваме основните нововъведения, които всеки работодател трябва да има предвид, за да остане в рамките на закона и да защити интересите на своя бизнес.
ВИДОВЕ РАЗРЕШЕНИЯ
Когато българска фирма наема чужд гражданин (извън ЕС/ЕИП и Швейцария), е необходимо да бъде получено разрешение за достъп до пазара на труда. В зависимост от статуса и длъжността на кандидата, съществуват няколко основни типа разрешителни:
Единно разрешение за пребиваване и работа ("Single Work Permit") Издава се на чужденец, който ще бъде нает по трудов договор в България. Валидността му е до 1 година, с възможност за подновяване. Процедурата се инициира от работодателя чрез дирекция "Миграция".
Разрешение за сезонна заетост Предназначено за работници в селското стопанство, туризма и кетъринг сектора. Валидно до 90 или 180 дни в рамките на календарната година. Издава се по облекчена процедура.
Синя карта на ЕС (EU Blue Card)Издава се на висококвалифицирани специалисти с висше образование и доказан трудов опит. Изисква се трудов договор и работна заплата, по-висока от средната за страната. Валидността е до 4 години.
Разрешение за командировани служители Издава се за временно командировани работници от чуждестранни компании. Валидно до 12 месеца, с възможност за удължаване до 18 месеца.
Други възможности Същестуват опции като вътрешнокорпоративен трансфер, дигитални номади, стартъп виза и други, в зависимост от конкретния казус.
2. ПРОМЕНИ В РЕЖИМА (в сила от юли 2025)
С последните изменения на Закона за чужденците в Република България (обн. ДВ, бр. 52 от 27.06.2025 г.), бяха въведени редица допълнителни задължения и ограничения както за работодателите, така и за чуждестранните работници.
Нови основания за отказ на разрешение за работа и прекратяване на производствата
Компетентните органи могат да откажат издаване или подновяване на разрешение при:
Несъответствие между декларираната длъжност и действително извършваната работа;
Повтарящи се нарушения от страна на работодателя;
Липса на изискуемото съдействие от страна на работодателя (напр. придружаване при подаване на документи);
Нарушение на условията за влизане и пребиваване;
Неуведомяване на компетентните органи при промени в трудовото положение.
Придружаване на чужденеца от работодателя
В определени случаи, работодателят е длъжен лично да придружи чуждестранния служител при подаване или получаване на документи пред администрацията. Липсата на това придружаване може да доведе до отказ на процедурата.
Задължение за уведомяване
Работодателят е длъжен да уведоми съответната дирекция "Миграция" в 7-дневен срок при:
основни промени в трудовото правоотношение;
прекратяване, удължаване или подновяване на трудовия договор.
След промените, чужденецът също има задължение да уведоми органите при всякакви промени на трудовото правоотношение. Нарушаването на това задължение може да доведе до прекратяване на разрешението за работа и пребиваване.
Повишени санкции
Глоба до 500 лв. за физически лица и санкция до 1000 лв за работодатели при неспазване на сроковете за подаване на документи.
Глоба до 500 лв. за физически лица и санкция до 2500 лв. за работодатели, които не спазят разпоредбите за предсатвяне на документи след влизане в страната, респективно придружаване на чужденеца.
По- високи глоби при потворни нарушения.
Възможност за временно ограничаване на правото на работодателя да наема чуждестранни работници при системни нарушения;
3. КАКВО ТРЯБВА ДА НАПРАВИТЕ КАТО РАБОТОДАТЕЛ
За да се адаптирате към новите изисквания и да избегнете административни рискове:
Актуализирайте вътрешните си процеси по подбор и наемане на чуждестранни кадри;
Осигурете обучени представители, които да придружават служителите при необходимост;
Следете сроковете за уведомяване и подновяване на разрешителни;
Потърсете правна помощ при съмнение или при случаи на отказ.
Свържете се с нас
Ако имате нужда от съдействие при наемането на чужденци, подготовка на документи, комуникация с администрацията или правна консултация, нашият екип е на разположение. Предлагаме безплатен кратък разговор за уточняване на случая, а за последващи действия е необходимо записване на платена консултация.
Ако желаете съдействие при подготовка и подаване на документи за наемане на чужденци, не се колебайте да се свържете с нас.



Коментари